tiistai 14. lokakuuta 2008

Ylijäämämaat merelliseen rakentamiseen

Vaasassa syntyy huomattava määrä ylijäämämaata, kun rakennustyömailta poistettu maa ei sovellu siirrettäväksi takaisin paikalleen tarvittavien kunnallisteknisten töiden ja rakennusten perustamistöiden jälkeen.

Niinpä asemakaavoissa on jouduttu varaamaan erityiset läjitysalueet näille ylijäämämaille. Kysymys on todellakin ”silmiin pistävä”. Asia ei samassa määrin vaivaa muita seutuja. Kysymys on myös rakentamisen lisäkustannuksista. Valtava kuorma-autoralli tarvitaan siirtämään raskasta maata paikasta toiseen.

Läjitetty Gerbyn mäki on osa pidetystä Gerbyn ulkoilualueesta. Tällä hetkellä läjitetään mm. Metsäkallioon, aivan valaistun ulkoilureitin viereen. Työ on keskeneräinen – ja jälki nyt kun maisemointia ei ole vielä suoritettu, hirveä. Maisemoinnin jälkeen syntyy metsämaisemaamme taas epätyypillinen uusi nyppylä. Läjitysten hyöty saisi kernaasti olla tehokkaampi kuin mäki pyllylaskuun tai suksille.

Herää kysymys, miksi Vaasa läjittää metsiin eikä suunnitelmallisesti meren rantoihin? Kaupungin visioissa on jo väläytetty rakentamista esimerkiksi eteläiselle kaupunginselälle. Suvilahden asuntomessualue on jo osittain rakennettu meren päälle.

Mielestäni olisi nopeasti tutkittava, voimmeko auttaa normaalia maankohoamista alkamalla läjittää suunnitelmallisesti rantojamme, alkaen loivimmista kohdista. Näin voisimme saada vähitellen uusia haluttuja rakennuspaikkoja asumiseen meren rannasta. Mereen läjitettäessä tarvitaan tietenkin suojamuureja, mikä aiheuttaa omat kustannuksensa. Toiminnan pitäisi olla suunnitelmallista eli jos toimeen ryhdytään, tarvitaan myös muutoksia asemakaavoihin.

Ei kommentteja: