lauantai 18. lokakuuta 2008

Yleiskaava ja kuntaliitokset

On totta, että yleiskaavoituksen merkitys pitää tiedostaa ennen kuin ryhtyy sovittamaan sitä yhteen kuntaliitoskysymyksen kanssa.

Vaasa on uudistamassa yleiskaavaansa 30 vuoden jälkeen ilman, että ehdotuksessa olisi otettu vähääkään huomioon seudullista lähestymistapaa. Olen lukuisissa yhteyksissä toistanut kysymyksen: miltä yleiskaavan tulisi näyttää jos Vaasa ja lähikunnat olisivat kimpassa? Tähän ei ole saatu muuta vastausta kuin se, että yleiskaavoitus varmaan aloitettaisiin alusta… Kestäisi siis toiset 30 vuotta, että saataisiin järkevä näkemys siitä, miten maankäyttö tulisi järjestää Vaasanseudulla?

Yleiskaavallisen otteen ja yhteistyön heikkoutta osoittaa mm. se, että Mustasaari sallii Vaasan lentokentän välittömään läheisyyteen uudisrakentamista, joka pitkällä aikavälillä voi vaikeuttaa lentokentän laajentamisen. On päivänselvää, että esimerkiksi moottoritien, Maalahdentien ja kasitien välinen maankäyttö olisi tärkeää suunnitella yhdessä. Kuntien ollessa erilliset, myös intressit näyttävät erillisiltä.

Yleiskaavoitusta koskeva yhteistyö on seudullamme valitettavasti lapsenkengissä. Jos toimeen ryhdytäänkin, asiaa mutkistaa aina rahoitusvastuitten jakaminen kun ollaan eri kunnista.

Vaasa on fyysisesti ajatellen pieni kunta. Lisäksi Mustasaaren kuntakeskus on vain muutaman kilometrin päässä Vaasan torilta. Pitäisi olla itsestään selvää, että tämän päivän yleiskaavatyö rakennetaan tällaisissa tapauksissa seudulliselta pohjalta. Tällaisia ohjeita ei ole kuitenkaan haettu eikä niistä keskusteltu.

Meille tullaan hyvinkin pian esittämään yleiskaavaehdotus, joka perustuu Vaasan säilymistä itsenäisenä kuntana. Tämä ei mene yksiin poliittisten tavoitteiden kanssa, joiden mukaan Vaasan pitäisi päästä liittoutumaan ympäristökuntien kanssa. Ja jälleen: on päivänselvää, että maankäyttö olisi erilaista suurkunnassa kuin nykyisessä Vaasassa.

Ei kommentteja: