maanantai 3. marraskuuta 2008

Luostarin ravintola näyttää mallia

Pyhäinpäivän ohjelmaani kuului vaeltelu Wienerwaldissa, Peilsteinin maastossa lähellä Wieniä. Kauniissa ja raikkaassa säässä, harmonisessa ympäristössä, hyvässä seurassa ja syksyn keltaisten lehtien kuhistessa sielu oikein puhdistui.

Ulkoilun jälkeen sain tilaisuuden vierailla Itävallan Heiligenkreutz-luostarissa. Tämä dominikaaniluostari on perustettu 875 vuotta sitten ja on erittäin suosittu turistikohde. Luostarin kirkossa tyyli vaihtuu; ensimmäisen rakennusvaiheen tyyli on romaaninen ja toisen goottilainen. Kirkon keskikäytävällä seisoessa tyylien erot havaitsee helposti.

Luostarikierroksen jälkeen olikin aika saada lounas. Luostarin ravintola oli luonnollinen valinta. Ja nyt tullaan pääpointtiin. Tarjoilija kirjoitti tilauksensa elektroniseen memoon, josta tilaus lähti langattomasti keittiöön. Kun tarjoilija siirtyi ottamaan tilauksia vastaan seuraavasta pöydästä, juomamme jo saapuivat toisen henkilön tuomina. Nerokas ja yksinkertainen keksintö.

Ravintola on tällä tavoin pystynyt lisäämään rahastuksen ja palvelun nopeutta. Lisäksi ravintolan sisäinen liikenne on vähentynyt. Salityössä pysyvät tarjoilijat ehtivät reagoimaan asiakkaiden tarpeisiin nopeasti ja välittämään lisäpyynnöt keittiöön ja juomanlaskijoille.

Oli tosi hauskaa saada kokea mitä modernein toimintatapa ensi kertaa vanhan luostarin ravintolassa. Näin uusi voidaan yhdistää vanhaan.

Heti koti-Suomeen palattuani satuin lounastamaan uudessa Vantaan Flamingon Il Restorantessa. Kuinka ollakaan, samanlainen langaton memo oli jo sielläkin käytössä! Palvelu ei kuitenkaan vielä ollut yhtä sujuvaa kuin luostarin ravintolassa. Memosta ei näytetty saatavan kuitenkaan toiminnallista hyötyä sillä niin juomat, ruuat kuin laskukin viipyivät.

Ei kommentteja: