keskiviikko 19. tammikuuta 2011

Vaasan merellisyys – brändiksikö?

Kun Pohjalainen haastatteli Vaasan kaupunginhallituksen uusia jäseniä, meri mainittiin kuin yhdestä suusta Vaasan vahvuudeksi. Samanlaisia vastauksia on annettu aina. Kun me vaasalaiset arvostamme meren merkityksen elämässämme näin korkeaan asemaan, on syytä pohtia mitä sillä oikein tarkoitamme. Onko meri Vaasan todellinen vetovoimatekijä vai ei, voisiko se olla brändimme? Mitä olemme tehneet sen hyväksi, että Vaasan merellisyydelle on katetta eikä se jää pelkäksi hokemaksi? Vai onko kenties niin, että Vaasan merellisyys on yksityisyyden piiriin kuuluvaa romantiikkaa?

Vaasan kaupunki on pyrkinyt jo pitemmän aikaa ankkuroimaan kehittämisen visioihin, strategisiin tavoitteisiin ja kriittisiin menestystekijöihin. Vaasan aiempi visio ”Vaasa – merellinen menestyjä” on vaihdettu uuteen. Nyt visiona on ”Vaasa – energiaa hyvään elämään”. Strategisissa tavoitteissa ja kriittisissä menestystekijöissä sen paremmin kuin valtuustoa sitovissa tavoitteissakaan ei ole enää mitään mainintoja merellisyydestä.

Vaikka meri on pyyhitty tyystin pois valtuustoa sitovista teksteistä, ei meri tietenkään ole mihinkään hävinnyt. Merenrantatonteista haaveillaan yhä, lähisaaristoon pitäisi päästä vaikka ei omista venettä, rantakahviloita saisi olla jne. Merellisyyden lunastaminen teoilla on ollut pulmallinen tehtävä jo vuosikymmenten ajan. Näihin päiviin saakka on puuttunut uskallusta ottaa keskeisimpiä kaupunginrantoja uuteen kaavalliseen käsittelyyn. Selitystekstiksi kelvannee sekin, että kaupungin väkiluku on liian pieni kantaakseen yhtä aikaa vilkkaat ja houkuttelevat palvelut sekä torin liepeillä että rannan tuntumassa.

Itselläni on hyvässä muistissani aloitteeni kehittää Hietasaaresta Vaasan kesäviettoparatiisi. Olisi tarvittu mm. kaikille avoimia kesäsaunoja, tasokkaita kahviloita, vesiurheilun vuokraustoimintaa ja päivittäistä ohjattua toimintaa kesäisin. Jokin suunnitelma 1980-luvulla Hietasaarelle jopa laadittiin, mutta sen pitemmälle ei päästy. Homma hajosi kun palveluja alettiinkin kehittää Vaskiluotoon. Kysymyksessä oli kuitenkin kaksi eri konseptia. Vaskiluoto on turistien kesämekka, Hietasaaresta olisi voinut tulla kaupunkilaisten kesämekka.

Poliittisessa keskustelussa on vähätelty Vaasan kesäaktiviteettien tarvetta koska ”kaikilla vaasalaisilla” on muka mökki saaristossa. Ulkopuolinen pääsee Vaasan kauniiseen saaristoon edelleen heikosti. Kysyntä luo tarjontaa, mutta myös hyvin brändätty tarjonta voi luoda kysyntää. Vaasalla on muutamia raikkaita kesätapahtumia, mutta ne eivät vielä riitä merellisyyttä korostavaksi brändiksi saakka. Vaihtoehtoja on vielä kovin vähän tai ne tunnetaan puutteellisesti.

Maailmanperintöalue Raippaluodossa on megaluokan optio merellisten palvelujen kehittämisen osalta. Tällä tiellä olemme vasta alussa. Tässä on Mustasaarelle, Vaasalle ja muille toimijoille yhteinen haaste, josta kinaa on vaikea saada aikaan ainakaan sen jälkeen kun tuulivoimala-asia saadaan pois päiväjärjestyksestä.

Ei kommentteja: