perjantai 2. tammikuuta 2009

ISON TYTÖN HIKI

Joulun tienoon alennusmyynnit kallistuvat jo lopuilleen. Niinpä oli korkea aika lähteä hakemaan kaupasta tarvitsemansa vaatteet. Nyt oli tähtäimessä löytää uusi ulkoiluasu talveen.

Homma kävi tosi hikiseksi. Olin aiemman vastaavan ostoksen jälkeen muka kasvanut niin, ettei urheilukaupoista enää löytynyt mitään muuta kuin neuvostotyylistä, kaamean värisiä ryhdittömiä unisex-malleja.

Onnettomaan ja odottamattomaan tilanteeseen kaikki vika ei ollut itsessä. Muoti vaihtelee. Nyt on muodissa vartalonmyötäisyys. Kun kurvit ovat sulaneet yhdeksi putkeksi, ei auta, vaikka kokeilisi suurempaa numeroa. Vaatetustehtailijat ovat kerta kaikkiaan hylänneet kaltaiseni naisihmiset. Miesten muodin peruspilareita ei ole samaan aikaan muutettu yhtä radikaalisti, joten kauan eläneet miehet löytävät edelleen itselleen valmisvaatteita.

Jatkoin siis etsintää. Osuin eräkauppaan. Tarjolla oli monenlaisia vaihtoehtoja niin naisille kuin miehille. Hämmästykseni oli suuri, kun sopiva ulkoiluasu löytyi heti. Eikä tarvinnut mennä lähellekään XL-tankoa.

Uudelleen arviointi näissä asioissa on välttämätöntä. Kauan eläneitten ihmisten on hylättävä tavanomaiset vaatekaupat, sillä ne myyvät vain nuoria kosiskelevaa muotia. Hikisten sovituskoppien sijaan on vapauttavaa astua eräkauppaan ja hankkia tyylikkäät ja asialliset asut sieltä kuin ohimennen.

1 kommentti:

Kaarlo Voionmaa kirjoitti...

Muistaakseni Suomessa on tehty hirveästi työtä ihmisten mittojen selville ottamiseksi nimenomaan sitä varten, että vaatteita olisi erivartaloisille, kokoisille, ruikuisille ja pulskaisille tyypeille. Mihin tämän mittaustyön tulokset ovat huvenneet? Eikö niitä hyödynnetä?

Ihmettelee Klus
kaarlon blogi